ORGANISATION främjar LÄRANDE

Jag arbetar nu med en ny presentation av klassrums-och lärandeorganisation. Ska föreläsa om begreppet och genomförandet av VÄGLEDD UNDERVISNING. Jag har arbetat med denna undervisningsform under sex år. Mina elever förtrogna med arbetssätt och arbetsansvar. Nu får jag en ny klass. Fyror. Ska genomföra organisationen och lärandeansvaret tillsammans med dem. Jag måste alltså börja om. Detta att börja om gör tydligt vad det är att nå mål.

_____________________________________________________________________________________

Vägledd undervisning?

Det är den undervisning som bedrivs med ett mindre antal elever i klassrummet. Detta är en nära och närande undervisning som baserar sig på vilka utmaningar som eleverna, eleven, behöver för att utveckla sitt lärande. Läraren har valt ut undervisningens fokus i samspel med elevernas utvecklingspotential. All vägledd undervisning leder till individualisering. Varje elev som befunnit sig i den vägledda situationen har individuella uppgifter som eleven har funnit intressanta och vill vidareutveckla. Läraren har under alla dessa vägledda situationer elevens lärandepotential som riktlinje för såväl ämnet som vad som ska utmanas till utveckling.
Den vägledda undervisningen kräver ett större elevansvar och utvecklar elevernas samarbetsförmåga. Den blir naturlig och inte konstruerad. När man behöver hjälp så är eleverna varandras samtalspartners. Det är tillåtande, utvecklande och genererar en mängd vinster för såväl lärare som elever. När organisationen är fullt genomförd är arbetsklimatet lungt och respektfullt. Eleverna vet att de får uppmärksamhet av sin lärare och upplever att de utvecklar sina kunskaper. Det blir synligt.
__________________
____________________________________________________________________

image1023

image1024

image1025
Klassrumsorganisation Manhattan New School New York - foto Anne-Marie Körling

Jag gör allt från början igen. Då kan jag se vad jag måste förmedla i mina föreläsningar. Hur man gör? Hur man tänker? Vilka hinder som finns? Vilka förutsättningar som finns? Hur man förvaltar sin roll? Hur man tänker kring kunskap? Hur man tänker kring människan?

Jag funderar om jag ska lägga ut alltsammans här? För att tänka tillsammans med så många fler. Lämna gärna ett gensvar här om Du är intresserad. Så ser jag, då agerar jag efter det!
Varmt välkomna!
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kersti

Spännande. Du skriver att det kräver ett större elevansvar. Jag tycker det verkar som om det också kräver ett större läraransvar än traditionell undervisning. Nu är jag ingen lärare så jag kanske har fel. Hur gör man för att leda in barnen på sånt de inte är intresserade av? Om jag går till mig själv så skjuter jag upp eller undviker det svåra (ja inte alltid men ibland) hur får man barnen att ta tag i även det. Att väcka nyfikenhet för det man är totalt ointresserad av? Är det inte lätt att de fyller på till bredden med vissa saker och får luckor när det gäller annat. Men det kanske de får även med traditionell undervisning.
Mina funderingar i sommarsolen. Kersti

Postat av: Kersti

Jag kom på vad min mamma (speciallärare, när hon var yrkesverksam)alltid har sagt: Jag kan inte lära något barn att läsa, jag kan bara visa vägen. Vägledd undervisning!

2007-08-07 @ 11:16:36
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Lilla B

Lägg väldigt gärna ut mera!

2007-08-07 @ 14:24:25
URL: http://vaxthusbloggen.blogspot.com/
Postat av: Cecilia

Jag ska till New York i höst - vore intressant att besöka skolan! Kan man göra det?

2007-08-07 @ 19:59:02
URL: http://latsta.blogg.se
Postat av: erica lövgren

Det är klart att jag vill ta del. Du tänker så klokt och skriver så bra att det vore en gåva att få ta del av det. Blir du kvar på samma skola eller har du bytt? Lyckliga de som får jobba med dig!

2007-08-08 @ 00:08:44
URL: http://klassiskt.blogspot.com
Postat av: IT-mamman

Vill gärna läsa! I höst kanske jag inte hinner gå in lika ofta på bloggen, som förr. En gång i veckan kan jag nog ta mig en bloggrunda, hade jag tänkt. Men jag vill gärna försöka hänga med.

2007-08-08 @ 16:07:05
URL: http://itmamman.wordpress.com/
Postat av: Ulf Tornberg

Med tanke på vad du kommer att starta under våra två utbildningsdagar i augusti... Ja, tack, det vore enormt värdefullt, att kunna hänvisa till något kollegorna/medarbetarna kunde återvända till för att befästa allt det jag är övertygad om kommer att komma ur dig i form av teorier, metoder, modeller och praktiska tips när vi ses den 20-21/8.
OBS! Det är M-å-N-D-A-G-E-N den 20 augusti och T-I-S-D-A-G-E-N den 21 augusti, Bernhard/Bernt och Jon/Jonna har namnsdag och vi ses i Lund;D

2007-08-08 @ 22:04:51
URL: http://www.lund.se/gunnesboskolan
Postat av: anne-marie körling

Då arbetar jag för det. Visst. Men ni får vänta tills det är klart...efter helgen tror jag. Vidare är jag så nyfiken på hur det är i din skola Ulf. Då jag kommer de dagar vi kommit överens om. Jag är helt rätt i min almanack... så nu är vi synkroniserade. Allt gott mina bloggvänner. Anne-Marie

2007-08-10 @ 07:02:55
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback