NYTT ORD - ANSVARSUTSPÄDNING

Äntligen - ett ord som sätter saker och ting i ljuset - ANSVARSUTSPÄDNING.

Orden finns i en bok av Lena Liljegren Victorin - TAKE A LOOK AT DIG SJÄLV - och handlar om civilkurage.


Jag tänker:



Alla har ansvar, även då vi inte tar det. Denna ansvarskänsla måste ges, utvecklas, återtas, återfås och ständigt föras på tal. Ansvar behöver tränas. Ansvar måste ha modeller som gör och verkar för så att det syns vad det är att ta ansvar fullt ut. Detta att ta ansvar - i situationer där civilkuraget sätts på prov - är problematiskt och fullt av dilemman. Ska jag lägga mig i - ta ansvar för mina reaktioner - eller ska jag blunda för det jag ser och gå vidare. Här behövs det strategier som man kan ta till i situationer som kräver lite mer. Detta med strategier - redskapen att göra, handla, agera - som är så viktiga. Ansvarsutspädning handlar om att många runt en ansvarssituation förringar det personliga ansvaret. Man tar det inte... för ansvaret blir mindre av antalet som delar det.

Det finns ett annat ord som väger upp ANSVARSUTSPÄDNING - och det uppfinner jag nu - ANSVARSKONCENTRAT!

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kersti

Läste om boken i tidningen nu idag. Jag fastnade också för ordet ansvarsutspädning. Bra med en possitiv motvikt. Jag måste ta och läsa boken när den kommer, behöver strategier. Kersti


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback