Harry MARTINSON citat







...livet är mångfald
och
det finns tusen gyllene medelvägar
och
tusen nyttiga avstegsvägar
och
solen lyser på dem alla
.









Harry Martinson ur diktsamlingen Passad
ur Bonnier Pocket
Harry Martinson Dikter 1929-1953 1958-1973




Jag tänker:

Vi är våra vägars val.
Ibland går vi bara på.
Då vi stannar upp vet vi att vi måste välja väg.
Alla vägar är redan skapta för vår frammarch.
Det kan också vara bra att veta.

Vilka vägar vi går på handlar om hur medvetna vi är om våra vägars riktning.
Det är underbart att gå på stigar. Där har en annan människa vandrat fram.
En tidigare modell banar väg för mig som kommer efter.
Hur jag förvaltar mitt promenerande handlar om vilka tankar jag har om det jag gör.

Dikesfall är också kunskap.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kersti

Vad gör att vi väljer väg? Att inte välja är också ett val.
Idag väljer jag att lojt gunga i hängstolen ute i skuggan med datorn i knät. Måste ta och läsa Harry Martinson. Kram Kersti

Postat av: anne-marie körling

Ja, jag glömde just det valet - att inte välja något alls. Stå stilla. Men du, köp Harry Martinson. Det gör mig lycklig om jag ordnat så att orden springer hem till någon annan. Du kan vara i hängstolen och läsa. Det är också en väg...men inte lika synlig. Allt gott. Anne-Marie

2007-08-06 @ 18:38:45
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se
Postat av: Åke Widfeldt

Roligt att läsa om ert vägval att läsa Harry Martinson. Välkommen till vår hemsida. Där finns också en blogg.
Ännu ett citat ur "Passad":
"Bäst är mänskan när hon önskar det goda hon inte förmår
och slutar odla det onda hon lättare förmår.
Då har hon dock en riktning. Den har inget mål.
Den är fri från hänsynslös strävan."
(Slutorden ur "Li Kan talar under trädet")
Åke Widfeldt
Harry Martinson-sällskapet, www.harrymartinson.org

2007-09-01 @ 22:09:05
URL: http://www.harrymartinson.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback