DANIEL SJöLIN och bokhandeln

Raka vägen in i bokhandeln,
snirkliga vägar inne i den,
har ingen GPS som säger
vänd om... du missade...
slingriga stigar in bokhyllornas meningar...
Lyrikhyllorna, atlas, språkböcker... reseskildringar
travarna...böckerna... och en och annan bokhandlare...
som jag ordar lite med.


Jag ska BARA köpa

VÄRLDENS SISTA ROMAN Av Daniel Sjölin.

image1014


Det blir stopp, tvärstopp, då jag hittar den.
Jag börjar bläddra... läsa lite ...

och världen snurrar plötsligt åt andra hållet...

Jag fångas direkt. Jag läser nu världens sista roman... the last thing I read... och vore detta sant? Den sista romanen och det sista jag läser. Då måste jag suga på karamellen länge, länge. Läsa varje ord långsamt, långsamt.

Så här börjar Daniel Sjölin sin roman:

"Amen kom igen. Orka läsa inledningen åtminstone. Den är jätterolig och otroligt öppenhjärtlig. Den är kanske jättejätteviktig också. Proppad med skvaller och skval."

Jag är fast. Jag är med.
Jag tror han vet vad han gör Daniel Sjölin.
Fångar läsare... men hur turen sedan blir det avslöjar han inte.

Jag läser boken på väg ut ur bokhandeln.
Hittar genast en rad ... Åh den är bra... Att vara mänsklig är för mig ett ständigt arbete ... då slutar jag läsa, tänker på meningen medan jag blickar ut över vägkorsningen jag hamnat mitt i. Just det. Medvetenhet om vägar att gå på. Nu gäller det...

Jag gick en stund åt fanders... men det var riktigt, riktigt spännande.
Anne-Marie



Källa:
Daniel Sjölin; Världens sista roman, Norstedts Förlag 2007

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

"Jag gick en stund åt fanders"..., du får ihop det så bra när du skriver!! Du leker med ord och tankar - och tänker ord i dina tankar.. det är alltid så roligt att komma hit och läsa! Jag läser ofta, men kommenterar inte alltid!
Tack snälla för att du delar med dig av din ordrikedom..!
Ha det gott..Kram..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback