Bodil Malmsten om SPRÅKLÖSHET

Jag skrev en fråga till Bodil Malmsten en gång. Om lärarrollen och läraruppgiften. Hon svarade mig att om det gällde lärare så fick jag använda vad jag vill av henne. Allt för lärare! Det kan vara bra att veta om Bodil Malmsten. Så nu Bodil Malmsten använder jag dina ord kring ordlöshet. Maktlösheten att inte ha ordet:

>>>>>>><<<<<<<<

image1035

>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<

Det kan inte sägas med fler ord. Vi behöver orden. Vi behöver imperfektum och futurum. Vi behöver språk. Vi behöver språkets konturer och språkets raster för att stå emot. Ordlösa har vi bara kroppens uttryck. Ett språk som kan ta sig många, många uttryck. Vi behöver språket som en pensel för det sköna. Allt vi kan göra kan vi göra språk av... en skolans uppgift. Tack Bodil Malmsten för att du gav oss perspektivet. Tack för att du också sa JA till det vi lärare gör.

Anne-Marie

Naturligtvis:
Källa:
BODIL MALMSTEN; Priset på vatten i Finistère, Bonniers Förlag 2003,
En pocketbok som jag skriver in mig i.

Kommentarer
Postat av: Madonnan

Ord är fantastiskt, berikande, vackra, givande och så mkt mer...
Och nu ösregnar och åskar det. Hu.
Skulle jag se dig på stan, jag som vet hur du ser ut, så kommer jag fram och hälsar :)

Postat av: Ewacarin Holmqvist

Först nu har jag hittat Din blogg, vilket gjorde mig glad! Språk betyder mycket för mig och att kunna använda det i olika former. Ditt inlägg är verkligen intressant och Bodil Malmsten är en av mina favoritförfattare sedan ungdomen.
Att uttrycka sig har alltid varit viktigt och att min omgivning förstår mig rätt är mycket betydelsefullt i den situation jag befinner mig i.(se min profil på min blogg)
Önskar Dig en fortsatt trevlig augusti!

2007-08-08 @ 14:55:08
URL: http://echolmqvist.blogg.se
Postat av: Humla

Ah, äntligen hittade jag tillbaka till din livsbejakande blogg. Adressen blev kvar i gamla jobbdatorn... nu har jag landat på ny ort och snart börjar ny verklighet med nya elever och kollegor. Öppna dörrar och korsdrag... bort med dammet! :-)

2007-08-08 @ 21:40:42
URL: http://mammahumla.blogg.se
Postat av: Annis

Tack för att någon vill dela med sig gratis...det är fint!

2007-08-08 @ 23:44:27
URL: http://annis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback