BIDRA TILL UNDERVISNINGEN

image1097

Detta är ett självständigt arbete på våren i årskurs tre. Eleverna läser i sin skönlitterära böcker. De får välja en mening - vilken som helst - för att skriva om den till engelska. Det betyder att de väljer en mening som de tycker om på svenska - och de tänker oftast inte i termer av att det är för svårt utan snarare att den här svenska meningen är så bra, så den vill jag ha.
Sedan börjar de översätta sina meningar. Det är väldigt roligt att vara deras lärare då. Jag hjälper inte till med orden...men följer gärna med en stund på tänkandet väg. Vi har gemensamt samtalat om engelska och sökt massor av nya ord. Jag är lika nyfiken på vart vi ska komma... och jag hör ord som - ere nån som vet vad brännässla heter på engelska.... och under dagens gång har de såväl uppfunnit ord - fire-plant - till att hitta det riktiga - och det tycker jag är att begreppa orden. Jag lär mig också ---

stinging nettle...

detta ord gränsar för övrigt till orden brännvinsnäsa - bottlenose...
ja ni förstår... om lusten att lära - följer nyfikenheten på nästa ord, nästa fenomen, nästa ...

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Vicktoria

Det gäller att finna lusten
i allt, hela tiden.
Det blir så mycket lättare då.
Allt fint!
V i c k t o r i a

2007-08-15 @ 17:31:40
Postat av: Madonnan

Så roligt...för er alla. Tvåor och treor, så härliga åldrar...iofs alla har sin charm.
Tittar in och säger god natt:)

Postat av: anne-marie körling

Mina två - Vicktoria och Madonnan - tack. Allt väl Anne-Marie

2007-08-16 @ 06:22:46
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback