BEGÅVADE ELEVER...DN idag

Varje elev är unik - den enda i sitt slag - och läroprocessen är också unik, Jag läser i DN om hur de mest begåvade elevernas förmågor och skolans gensvar på dessa. Jag vill mena att alla - ALLA - har rätt att få utbilda sig utifrån sin förmåga och sin vilja till utmaningar. Skolan är för alla. Alla måste gå i skolan. Skolplikten råder. Men jag tänker att man går inte i skolan - man ÄR i skolan - och där man ÄR - ska man ha rätt att utvecklas.

Jag har utvecklat en undervisningstanke - en organisation för lärandet och undervisningen - där läraren i sin lärandeorganisation kommer mycket nära varje elev. Jag har en-till-enundervisning med samtliga mina elever - där kunskapsutvecklingen är i fokus - och där utmaningar och utveckling blir tydlig både för lärare och elev. Jag har vägledd undervisning - små grupper där läraren kommer mycket nära elevernas lärande processer och kan i gemenskap med eleverna utveckla dessa. Det betyder att alla i en klass får processa kunskap utifrån sin egen specifika nivå - för att nå ännu längre. Jag ser inga hinder för en SKOLA FÖR ALLA. Jag ser bara lärande möjligheter att utveckla skola, läraryrket och de lärande processerna som möjliggör för eleverna att lyckas med sin skolgång.


image1170
Modellat textilarbete av textilare och slöjdlärare Titti.


Vi ska inte hindra eleverna att utvecklas - vi ska utveckla vår förmåga att bättre utmana elevernas lust till lärande. Det är en utmaning också för läraren. Och ... DET ÄR VÄLDIGT ROLIGT,
Anne-Marie



DN debatt tisdagen 21 augusti 2007

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback