ATT BEDÖMA SITT ARBETE

image1037
Teckning i årskurs tre.

Elever bör få se sin egen utveckling. Här är en elev som berömmer sitt arbete och dess process.
Så vill jag se det. Jag gör så här:

ATT GÖRA EN MODELL FÖR ARBETET - ATT VARA EN GÖRANDE MODELL FÖR ELEVERNA
1) Eleven får en modell för hur man gör när man målar - i detta fall en dörr.
2) Jag ritar upp en modell för mina elever.
3) Under tiden jag ritar upp min modell talar jag om hur jag tänker, varför jag gör som jag gör.
4) Om jag ritar eller modellar fel beror det på att jag själv söker en väg - detta åskådliggör  jag också för eleverna.
5) Eleverna har nu fått en modell att skapa efter.

ARBETSPROCESS OCH FÖRSÖK
6) Nu är det prövotid. Massor av papper att skissa på, kladda ned försök på, värdera och utveckla.
7) Varje moment övar eleverna på en kladd, dvs, om de vill.
8) DET FÅR INTE ANVÄNDA SUDDIGUM och sudda ut sina försök eller i sin bild
9) När teckningen är klar samtalar vi om den.
10) Vi målar oftast stort på A3 papper.
11) När målningen, teckningen är klar kopierar jag ned den till en A5 kopia. Då finns det utrymme att skriva på pappret då detta är ett A4.
12) Eleven får nu skriva ned sin process, sina tankar, svårigheter och söka efter det som eleven lyckats med.
13) Detta papper läses upp högt för mig, får några kompisar och kan därför också tjänstgöra modell för hur att skriva och vad att skriva.
14) Elevens värdering sätts in i elevernas arbetsböcker.

VI GÖR DETTA  I STORT SETT ALLT VI GÖR I KLASSRUMMET.
Anne-Marie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback