Lärarens profession och status

Idag läser jag om hur man ska stärka lärarens profession och status.
En stor satsning på läraryrket.

Jag tycker att vi ska se ansvaret i ett mycket vidare perspektiv.
Många är vi lärare som förvånas över det som skrivs i artiklar om skolan,
reportage om skolans värld, korta inslag om skolan i TV-nyheter...
alla tyckare och bedömare av skolan finns utanför
skolan och tittar in på den. 

Väldigt få gånger hörs de som är i verksamheten - lärare,
rektorer, elever - om det ska bli allvar i att förändra lärarens status,
bör lärarna få utrymme i debatten, tillskrivas uppmärksamhet för det
faktiska arbete som görs och hur viktigt lärarnas arbete är.

Skolan är en av Sveriges största arbetsplats, där finns framtiden i de
som växer upp och en dag ska ut i verkligheten - allt negativt som skrivs
om  skolan - skapar en skola med dålig självkänsla - påverkar också
elevernas syn på skolan - vågar de känna sig stolta över sin vardag?
Så jag skulle välkomna en debatt om den verkliga skolan! Vi som är
där vet vad vi talar om. Vi vet vad vi arbetar för. Vet vilket uppdrag vi har.

Jag träffar så många engagerade lärare - kan inte annat än känna stolthet
över mitt yrke - och framtiden som vilar i våra elever.

Anne-Marie 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback