Individuell undervisning - ny syn på läsinlärning

image8

Utgångspunkt:
Fil.dr Cecilia Nielsen, Göteborgs Universitet, har skrivit en avhandling som beskriver hur olika personer hanterar sina läs-och skrivsvårigheter. Studiens slutsatser för undervisnngen är att läraren behöver få en ingående förståelse för hur varje elev uppfattar sin omvärld. Detta betyder att läraren måste få mer tid för varje elev... (SvD 8 april 2007).

Mitt gensvar:
Detta har jag en praktisk erfarenhet av. Jag har genomfört Individuell undervisning fullt ut i alla undervisande sammanhang. Närheten till eleverna skapar förutsättningar för varje elev att lära utifrån sin förförståelse och vilja att anta utmaningar. Att genomföra Individuell undervisning och vägledd undervisning (en mindre grupp - 2 -6 elever) skapar den närhet läraren behöver för att aktivt kunna möta eleven i sin lärande process. Detta främjar också ett mer spontant lärande då samtalen är och blir mer autentiska, dvs berör här och nu, och är inte strikt formella. För att genomföra individuell undervisning, vilket avhandlingen pekar på, behövs en grundsyn på hur man organiserar för aktivt lärande i klassrummet. Det skulle jag gärna se som en röd tråd. Läraren skapar fler undervisningstillfällen vilket gagnar och uppmuntrar elevernas lärande. 

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback