FRÅGAN - EN VÄG TILL KUNSKAP!

FRÄGAN - VÄGEN  till kunskap! image35 En fråga är en drivkraft för lärande?En ställd och formulerad fråga söker sitt svar. Det var Wittgenstein som tänkte så.Vad betyder det för frågan i skolan? Min tanke är att låta eleverna förvalta frågan  - frågan manar till lärande processer. För snabba lärarsvar på elevers frågor hindrar kreativa lösningar och sökandet efter svar. Läraren ska inte utveckla fråga-svar kultur i skolan. När eleverna får frågor ska dessa vara öppna ? frigöra tankar och förförståelse. Frågor ska vara berörande angelägna. Oftast verkar läraren som rätt-sökare, och dessutom svarsägare. Frågan läraren ställer är har alltså ett svar, och det finns redan. Det är inte intressant att föra den frågekulturen vidare i dagens klassrum.John Dewey, amerikansk reformpedagog, skriver att frågekulturen i skolan skiljer sig från den i verkliga livet ? där frågar barn och unga för att de vill veta. De är mycket frågvisa. I skolan är det tyst. Frågan är om eleverna vågar ställa frågor som lär dem eller om de lärt sig att frågor betyder att belysa okunskap. Frågan ska förvaltas av eleven, läraren ska inte omedelbart agera genväg.
Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback