FÖRELÄSNING MED JESPER JUUL

En föreläsning med Jesper Juul. För föräldrar. Det skrattas, småpratas, tänks, funderas, och det är fullt med unga föräldrar, en del barn som sitter i knän, och jag är där som lärare. Mina barn är utflugna. Det känns ungt och nytt att sitta med föräldrar. De vill, de tänker, de har barn. 

Dessa barn ska en dag komma till skolan. Där möter vi upp med skolkod, arv, traditioner, stavning, läsning och matematik och bedömningar. För en del av föräldrarna kommer skolan betyda att de smärtsammaste minnen dyker upp igen, för en del är minnena ljusa. Vad föräldrar har haft för skolgång kommer göra sig påmind när vi möter dem. Det är inte så ofta vi tänker på det. Kanske vi skulle införa ett samtal med föräldrar om deras farhågor, rädslor och skolerfarenheter. Kanske vi skulle möta upp med hur skolan ser på barnet idag, hur vi ser på lärandet, hur vi tänker kring elevinflytande och ansvar. Någonstans i allt det vi säger, gör och agerar kring barn kommer en fråga aldrig ställas - ser du mitt barn? Den frågan kan vi visa att vi hör. Och bekräfta dess innehåll genom att värdigt berätta om den individ vi lär känna i klassrummet. 

Detta tänkte jag under det att Jesper Juul beskrev det kompetenta barnet och familjens samspel under det att unga familjer höll sina barn i knäna i lärarhögskolans lokaler.
Anne-Marie  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback