FINN FEM RÄTT

När vi bedömer elevers arbeten kan vi välja perspektiv.

Finn fem fel?
Finn fem rätt?

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Finn alla rätt!!!

Postat av: Junitjej

Kolla in här:
http://junitjej.blogg.se/1177714733_puppor.html
Ha en trevlig helg! Har du lika vackert väder som vi?

2007-04-28 @ 09:17:54
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Anne-Marie

Ja - visst - finn alla rätt... självklart. Många ser de fel och brister en elev har,,, ser sin upp´gift att fylla på, korrigera, rätta till - och ser inte alls vad eleven gör rätt. Hade ett samtal igår med en gammal skolelev, en vuxen människa, som tyckte att han blivit bedömd hela sin skoltid, utan att få veta vad det FAKTISKT VAR SOM HAN KUNDE, han tyckte också att han inte fick några ledtrådar i hur man gjorde, inga modeller för hur att betrakta, se eller tänka. Allt handlade om att göra något som skulle bedömas, och då handlade det om prestationen, alstret som sedan låg där framför läraren, aldrig individens strävanden, aldrig elevens intentioner, utan bara själva produkten. Finn fem fel - finn alla fel - och eleven ser ingenting - förstår ingenting - och lär sig att producera för stränga ögon. Kanske är det ibland formen som värderas, kanske är det innehållet... eleven står vid sidan av - bedömd, men kan inte bedöma bedömmaren?
Hej Junitjej, finn alla rätt är målet - här är det en klar himmel, blommande träd, balkongslipning av trägolv, en strimma sol tittar in över mitt köksbord, jag har himmelsutsikt, högst uppifrån, ska ta en fika på balkongen, tidningen ska läsas,
och så ska dagen få fylla sig själv med sitt innehåll.
Anne-Marie

2007-04-28 @ 09:27:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback